IT-riidassa sopimuskumppanit ovat usein erimielisiä siitä, vastaako toimitus sopimuksessa määriteltyä palvelua tai tuotetta. Riita syntyy usein muuttuneista vaatimuksista, aikataulujen venymisestä, kulujen kasvamisesta tai virheistä palvelussa tai tuotteessa.
Avustamme asiakkaitamme erilaisissa IT-riita-asioissa
- Yleisissä tuomioistuimissa
- Välitysmenettelyssä
- Markkinaoikeudessa
- Hallinto-oikeudessa
Mistä IT-riidassa on kyse?
IT-riita on riita, joka koskee virhettä IT-palveluissa tai IT-tuotteessa. Osapuolilla on erimielisyys usein siitä onko kyse virheestä tai kuka virheestä on vastuussa. Lisäksi osapuolet saattavat riidellä siitä miten virhe tulisi korjata tai korvata.
Ohjelmistoihin liittyvät riitojen syynä voi olla esimerkiksi:
- Toiminnallisuus ei vastaa sovittua. Ohjelmistosta puuttuu ominaisuuksia tai ne toimivat virheellisesti;
- Ohjelmisto ei integroidu muihin järjestelmiin sovitusti;
- Suorituskykyongelmat – Esimerkiksi ohjelmisto on hidas tai kaatuilee;
- Ohjelmistosta paljastuu tietoturva-aukkoja;
- Ohjelmistoprojektien aikataulut eivät pidä;
- Lisenssisopimuksiin liittyvät erimielisyydet;
- Palvelutasosopimusten (SLA) rikkomukset;
- IT-ulkoistussopimusten tulkintaerimielisyydet;
- Salassapitosopimusten rikkomukset IT-projektien yhteydessä.
- Kilpailukiellot.
IT-riitojen ennaltaehkäisy – tunnista varoitusmerkit
IT-riita saa usein alkunsa vaiheista, joissa ennaltaehkäisyllä olisi voitu säästää merkittävästi niin aikaa kuin resurssejakin. Riidan siemen kylvetään jo projektin alussa, kun osapuolten odotukset (esimerkiksi puutteelliset vaatimusmäärittelyt) eivät kohtaa tai sopimukset jäävät liian yleiselle tasolle. Kriittinen tekijä riitojen ennaltaehkäisyssä on projektin erityispiirteisiin räätälöity sopimus. Pelkkä kattavuus ei kuitenkaan riitä, vaan sopimuksen on oltava myös käytännössä toimiva. Jos sopimuksesta tulee liian monimutkainen, sen ymmärtäminen ja noudattaminen vaikeutuvat, jolloin sen tarkoitus – selkeiden vastuiden ja velvoitteiden määrittely – voi vesittyä.
Toinen yleinen kompastuskivi on riittämätön kommunikaatio projektin edetessä. Vaikka teknisestä toteutuksesta keskusteltaisiinkin, jäävät liiketoiminnan tavoitteet, aikataulupaineet tai muuttuneet tarpeet usein vaille riittävää huomiota ja kirjaamista. Ilman jatkuvaa, avointa dialogia sekä yhteistä ymmärrystä projektin suunnasta ja sen reunaehdoista, osapuolet ajautuvat helposti eri poluille. Lisäksi on ensiarvoisen tärkeää, että vastuunjako projektin eri osa-alueista sekä vaiheista on selkeästi määritelty ja dokumentoitu. Epäselvyydet vastuissa johtavat väistämättä sormien osoitteluun, kun ongelmia ilmenee, ja eskaloituvat nopeasti täysimittaiseksi riidaksi.
IT-riidan vaiheet
- Työn tai tuotteen määrittely ja sen ehdoista sopiminen.
- Erimielisyyden synty ja tunnistaminen.
- Omien oikeuksien ja velvollisuuksien selvittäminen
(autamme tässä) - Neuvottelut ja sovitteluyritys
(tuemme neuvotteluissa) - Mahdollinen oikeudenkäynti tai välitysmenettely
(avustamme riidanratkaisussa)
Asian hoitaminen alkaa riidan kohteeseen tutustumisesta. Tutkittuamme asian faktat ja asiakirjat, annamme arviomme etenemisvaihtoehdoista. Neuvotteluiden jatkamisessa on hyvä ymmärttää oma asema neuvotteluissa, mikäli ne päättyvät tuloksetta. Asian sopiminen alkuvaiheessa voi säästää osapuolilta merkittävän määrän aikaa ja rahaa. Tarvittaessa autamme etsimään osapuolten välille neuvotteluratkaisua.
Mikäli asiassa ei ole saavutettavissa sovintoratkaisua tai osapuolet eivät ole siihen halukkaita, autamme valmistautumaan riidanratkaisuprosessiin sekä siihen liittyviin skenaarioihin.
IT-oikeudenkäynneissä on usein tarpein esittää asiantuntijatodistelua. Verkostossamme on laaja joukko luotettavia, hyvät esiintymistaidot omaavia asiantuntijoita esimerkiksi seuraavilta aloita:
- tietoturva;
- ohjelmistoliiketoiminta;
- salaus;
- ohjelmistokehitys;
- digitaalinen markkinointi;
- musiikkiteknologia.
Miten voimme auttaa
Juristin tehtävä riitatilanteessa on auttaa osapuolia hahmottamaan riidan ydinkysymykset:
- mistä ongelmassa on tarkalleen kyse,
- kuka voi vaatia mitäkin ja
- millä perusteilla.
Laki sekä sopimukset määrittävät sen, mikä on perusteltua ja oikeudellisesti mahdollista – ja tekninen ymmärryksemme auttaa tulkitsemaan näitä sopimuksia IT-kontekstissa tarkasti. Meille ei tarvitse selittää ohjelmistotuotannon perusteita – asiantuntemuksemme yltää teknisen ja kaupallisen tasolla korkealle.
Usein IT-riidan ydin piilee väärinymmärryksissä teknisten vaatimusten, liiketoiminnan tavoitteiden ja juristien kirjaamien sopimusten välillä. Tehtäväni on kääntää monimutkainen tekniikka selkeäksi oikeudelliseksi argumentaatioksi.
OTM, DI Herkko Hietanen
Ensimmäinen askel riidan ratkaisemisessa on virheen tai rikkomuksen aiheuttajan paikantaminen ja vastuukysymysten selvittäminen. Riidan jatkokäsittelyssä juristi ohjaa asiakasta pohtimaan, mitkä toimenpiteet ovat järkeviä seuraavaksi. Tähän sisältyy riskien arviointi – esimerkiksi mitä seuraa, jos riita etenee oikeudenkäyntiin, ja mitkä ovat mahdollisuudet voittaa tai hävitä tapaus. Samalla tarkastellaan vaihtoehtoja, kuten mahdollisuutta sopia asia. Sovinnon etuna on usein molempien osapuolten näkökulmien huomiointi ja ennakoitavampi lopputulos.
Joskus osapuolet ovat liian kaukana toisistaan eikä he saa neuvoteltua sovintoa. Tällöin oikeudenkäynnin suunnittelu, oikeudenkäynnissä ja tuomioiden täytäntöönpanossa avustaminen ovat tapoja jolla IT-juristi auttaa riidanratkaisussa.
Muutamia referenssejämme
Avustamme sekä kantajia että vastaajia IT-riidoissa.
-
Ohjelmistoriita
Reson avusti vastaajaa monimutkaisessa ohjelmiston tuotantoon liittyvässä…
-
Rahankeräysrikos
Reson avusti yhdistystä ja sen hallituksen jäseniä oikeusprosessissa, jossa määritellään sananvapauden ja…
-
Tietomurto
Avustimme oikeudenkäynnissä, jossa vastaajan katsottiin syyllistyneen vakoiluohjelmien avulla hankittujen…
-
Valkohattuhakkerit
Edustimme ohjelmistokehittäjiä, jotka olivat vastuullisesti paljastaneet vakavan tietoturva-aukon, mutta joutuivat…
-
Vastaamo tietosuojavastaava
Vastaamon tietomurto herätti monta kysymystä työntekijän ja johdon vastuusta tietoturvan…
-
Finreactor
Resonin juristit olivat muotoilemassa aikakauden keskeistä IT-oikeuden…
Usein esitetyt kysymykset IT-riita
Ohjelmistovirheiden todistaminen on toteutettavissa esimerkiksi koodia, versiohallintamerkintöjä tai ohjelmiston käyttöä tutkimalla. Ohjelmistovirheiden analysointi edellyttää usein ohjelmistoalan asiantuntemusta.
Juristin kanssa on hyvä olla varhaisessa vaiheessa. Viimeistään siinä vaiheessa kun vastapuoli esittää vaatimuksia on niihin hyvä vastata juristin kanssa. Juristin käytön lykkääminen voi vaikuttaa oikeuksiin heikentävästi jatkossa.
Useimmat IT-juristit veloittavat palkkioistaan tuntihinnalla. IT-riitoihin perehtyneen juristin hinnat ovat Suomessa 250-1200€ tunti. Tuntihintoihin vaikuttaa juristin sijainti, erikoistuminen, kokemus, koulutus, työtilanne ja toimiston koko.
Sopimuksen purkaminen on poikkeuksellinen toimi jolla sopimus päättyy ilman irtisanomisaikaa. IT-sopimuksen purkaminen edellyttää sopimuksessa määriteltyjen irtisanomisperusteita vakavampien puutteiden tai virheiden ilmenemistä. Perusteettomasti tai sopimuksen vastaisesti tehty purkaminen voi johtaa vahingonkorvausvelvollisuuteen sopimuskumppanille.
Useimmat IT-riidat voidaan ratkaista ilman oikeudenkäyntiä. Neuvottelut osapuolten kesken ovat usein ensimmäinen ja suositeltavin tapa ratkaista erimielisyys. Tätä ennen osapuolten on hyvä ymmärtää kummankin juridinen asema, jos sovintoon ei päästä.
Diplomi-insinöörin koulutus antaa juristille syvällisen teknisen ymmärryksen esimerkiksi ohjelmistokehityksestä, järjestelmäarkkitehtuureista ja IT-prosesseista. Tämä auttaa hahmottamaan riidan tekniset yksityiskohdat tarkasti, kommunikoimaan yhteistä kieltä käyttäen tehokkaasti teknisten asiantuntijoiden kanssa ja kääntämään monimutkaiset tekniset seikat selkeäksi oikeudelliseksi argumentaatioksi. Tämä voi olla ratkaisevaa esimerkiksi virheiden analysoinnissa tai vastuukysymysten selvittämisessä.
Huolellinen dokumentaatio riidan alussa on erittäin tärkeää. Tallenna kaikki keskeiset asiakirjat, kuten sopimukset liitteineen, vaatimusmäärittelyt, projektisuunnitelmat, muutoshallintapyynnöt ja niiden hyväksynnät, kokousmuistiot, sähköpostit sekä esimerkiksi Slack-kirjeenvaihto osapuolten välillä, sekä mahdolliset virheraportit ja testausdokumentaatio. Tee aikajana jolle sijoitat tapahtumat ja asiakirjat. Riidat voivat kestää vuosia. On riski, että unohdat jonkin tärkeän yksityiskohdan riidan aikana. Hyvä dokumentaatio helpottaa asioiden selvittämistä ja todistelua mahdollisessa riitatilanteessa. Asioiden dokumentointi auttaa siirtämään tiedot juristille ja keventää myös riidan keskellä olevien ihmisten henkistä kuormitusta.
Ota yhteyttä
Riita- ja valitusasioissa tarjoamme aina maksuttoman alkuneuvottelun. Keskustelun päätteeksi kerromme, miten asiassa kannattaisi seuraavaksi edetä. Saat halutessasi myös tarjouksen asiaan liittyvästä toimeksiantotyöstä. Juristin konsultoiminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kannattaa, ja keskustelu juristin kanssa voi auttaa ratkaisemaan potentiaalisen riita-asian osapuolten välisin neuvotteluin.
IT-riita edessä? Asiantuntijamme ovat valmiina vastaamaan tietotekniikkariitaan liittyviin kysymyksiisi.
Referenssejä riidanratkaisusta
Kiinnostuitko palveluistamme? Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää.
Blogi

Tietosuojan vaikutustenarviointi tekoälypalvelulle

Julkinen hankinta tarjoajan silmin
