IT-riitassa sopimuskumppanit ovat usein erimielisiä siitä, vastaako toimitus sopimuksessa määriteltyä palvelua tai tuotetta. Riita syntyy usein muuttuneista vaatimuksista, aikataulujen venymisestä, kulujen kasvamisesta tai virheistä palvelussa tai tuotteessa.
Avustamme asiakkaitamme erilaisissa IT-riita-asioissa
- Yleisissä tuomioistuimissa
- Välitysmenettelyssä
- Markkinaoikeudessa
- Hallinto-oikeudessa
IT-riidan vaiheet
Asian hoitaminen alkaa riidan kohteeseen tutustumisesta. Tutkittuamme asian faktat ja asiakirjat, annamme arviomme etenemisvaihtoehdoista. Asian sopiminen alkuvaiheessa voi säästää osapuolilta merkittävän määrän aikaa ja rahaa. Tarvittaessa autamme etsimään osapuolten välille neuvotteluratkaisua.
Mikäli asiassa ei ole saavutettavissa sovintoratkaisua tai osapuolet eivät ole siihen halukkaita, autamme syventymään riidanratkaisuprosessiin sekä siihen liittyviin skenaarioihin.
IT-oikeudenkäynneissä on usein tarpein esittää asiantuntijatodistelua. Verkostossamme on laaja joukko luotettavia, hyvät esiintymistaidot omaavia asiantuntijoita esimerkiksi seuraavilta aloita:
- tietoturva;
- ohjelmistoliiketoiminta;
- salaus;
- ohjelmistokehitys;
- digitaalinen markkinointi;
- musiikkiteknologia.
Miten juristi voi auttaa
Juristin tehtävä riitatilanteessa on auttaa osapuolia hahmottamaan riidan ydinkysymykset:
- mistä ongelmassa on tarkalleen kyse,
- kuka voi vaatia mitäkin ja
- millä perusteilla.
Laki ja sopimukset määrittävät sen, mikä on perusteltua ja oikeudellisesti mahdollista. Ensimmäinen askel riidan ratkaisemisessa on virheen tai rikkomuksen aiheuttajan paikantaminen ja vastuukysymysten selvittäminen.
Riidan jatkokäsittelyssä juristi ohjaa asiakasta pohtimaan, mitkä toimenpiteet ovat järkeviä seuraavaksi. Tähän sisältyy riskien arviointi – esimerkiksi mitä seuraa, jos riita etenee oikeudenkäyntiin, ja mitkä ovat mahdollisuudet voittaa tai hävitä tapaus. Samalla tarkastellaan vaihtoehtoja, kuten mahdollisuutta sopia asia. Sovinnon etuna on usein molempien osapuolten näkökulmien huomiointi ja ennakoitavampi lopputulos.
Ota yhteyttä
Riita- ja valitusasioissa tarjoamme aina maksuttoman alkuneuvottelun. Keskustelun päätteeksi kerromme, miten asiassa kannattaisi seuraavaksi edetä. Saat halutessasi myös tarjouksen asiaan liittyvästä toimeksiantotyöstä. Juristin konsultoiminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kannattaa, ja keskustelu juristin kanssa voi auttaa ratkaisemaan potentiaalisen riita-asian osapuolten välisin neuvotteluin.
IT-riita edessä? Asiantuntijamme ovat valmiina vastaamaan tietotekniikkariitaan liittyviin kysymyksiisi.
Referenssejä riidanratkaisusta
Kiinnostuitko palveluistamme? Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää.
Blogi

Tekijänoikeuksien siirtyminen toimeksiantosopimuksella

Voiko kotisi uusi valokuitu nostaa yritysnetin hintaa?
