Sopimukset siemenvaiheeseen ja asiakirjat arjen johtamiseen
Teknologia-alan kasvuyritys IQM Finland Oy kehittää seuraavan sukupolven kvanttitietokoneita. IQM sai alkunsa keväällä 2018. Silloin neljä kvanttifysiikan tohtoria Aalto-yliopistosta ja VTT:ltä totesi, että tutkimuksen parissa karttunutta asiantuntemusta kannattaisi kaupallistaa.
Ensimmäiseltä rahoituskierrokselta hurja 11,2 miljoonaa euroa
IQM on ollut yhtiömme asiakas liki perustamisestaan asti. Perustaja ja operatiivinen johtaja Juha Vartiainen kertoo yrityksen alkuvaiheesta:
Oli tulossa iso rahoitus, ja halusimme tehdä firman alkuvaiheet lakiteknisesti oikein ja ammattimaisesti. Halusimme, että meillä on asian osaavat juristit apuna ensimmäisen rahoituskierroksen läpiviennissä.
Ensimmäiseltä rahoituskierrokselta IQM keräsikin 11,2 miljoonaa, joka on yksi Suomen suurimmista siemenvaiheen rahoituksista.
Yhtiömme juristit olivat työstämässä investointisopimusta ja ohjasimme IQM:ää rahoituskierroksen aikana.
– He pystyivät tarjoamaan kaiken lakipuolen, jota asian hoitamisessa tarvittiin, Vartiainen kehuu.
Kasvua nollasta sataan kahdessa vuodessa
Työpaikalla pitää olla kymmeniä erilaisia lakisääteisiä HR-ohjelmia ja -asiakirjoja. Kun yrityksen henkilömäärä kasvaa, myös lain vaatimukset lisääntyvät. Resonilla on tähän valmis paketti, joka räätälöidään kunkin yhtiön tarpeisiin.
– Kyllä se helpotti, ettei tarvinnut lähteä tyhjästä kirjoittamaan tai jostain muualta etsimään sellaisia dokumenttipaketteja. Kun se on käyty läpi, tiedämme, että meillä on lain puolesta kaikki vaadittava tehty. Kyllä helppous ja vaivattomuus olivat siinä suurin hyöty, Vartiainen sanoo.
Miksi juuri Reson?
Vartiaisen mielestä yhtiömme isoin vahvuus on teknologia-alan ymmärrys. Hän suosittelee palveluitamme myös muille teknologia-alan startupeille, jotka haluavat kasvaa isoksi. Lakiasiat kannattaa hoitaa kunnolla heti alusta alkaen.
– Jos joku suunnittelee rahoituskierrosta, niin siinä kannattaa kyllä olla lakitoimisto mukana, Vartiainen neuvoo.
– Sillä varauksella, että kyllä juristien palvelut tietysti maksavatkin, Vartiainen nauraa.
Tämä asiakastarina on tiivistelmä aiemmilla verkkosivuillamme 15.9.2020 julkaistusta tekstistä.