Takaisin

Tekoälypalvelu lentoyhtiöille

Tekoälyn käyttö lentokorvauksien käsittelyssä säästää aikaa ja rahaa. Palvelun suunnittelussa juristien apu auttoi palvelun nopeasti ja turvallisesti markkinoille.

Kun lentomatkustajien peruutus- ja viivästyskorvausten käsittelyyn ja maksamiseen suunnitellun SaaS-palvelun kehitys alkoi, tiesivät kehittäjät suuntaavansa EU:ssa tiukasti säännellylle sektorille. Kehittäjille oli selvää, että korvausprosesseja saadaan tehostettua merkittävästi hyödyntämällä automatisoitua datankeruuta ja edistynyttä data-analytiikkaa. Tarve oli kuitenkin varmistaa riittävän varhain, mitä vaatimuksia sääntely asettaa liikeidean toteuttamiselle.  

Resonin juristit liittyivät mukaan alkuvaiheessa tukemaan suunnittelutyötä. Reson keskittyi erityisesti pakottavan sääntelyn kartoittamiseen ja sen tulkintaan asiakkaan liiketoimintatavoitteiden näkökulmasta. Keskeistä oli myös selvittää, ettei palvelulle ole merkittäviä oikeudellisia esteitä. Resonin laatima juridinen katsaus auttoi palvelukonseptin selkeyttämisessä ja tuki kehittäjiä liiketapaamisissa. Jatkokehitystä oli helppo edistää, kun oikeudellinen perusta oli varmistettu jo alussa. 

”Hannen ymmärrys korvauskäsittelyn prosesseista sujuvoitti keskustelujamme asiakkaiden juristien kanssa huomattavasti”, kertoo Intellwingsin teknologiajohtaja Arttu Kataja.

Kehittäjien työn tuloksena on sittemmin lanseerattu innovatiivinen SaaS-palvelu Intelwings, joka optimoi lentoyhtiöiden viivästyskorvausten käsittelyn ainutlaatuisella GenAI-pohjaisella SaaS-ratkaisulla.